Mi az alkalmazott csoportdinamikai módszer?
A csoportdinamikai tréning a szociális kompetenciák begyakorlásának egyik módszere. Több mint ötven éve annak, hogy Kurt Lewin szociálpszichológus és tanítványai nyomán kialakult ez a módszertanilag és tudományosan megalapozott tanulási út felnőttek számára, amely által az egyén szociális szemlélete, viselkedésmódja és csoportkompetenciája fejlődik.
A csoportdinamikus tanulás a tapasztalatok, a reflektálás, a változtatás összekapcsolásán, és ezek együttes alkalmazásán alapul. A munka elsődlegesen a tréningcsoport „itt és most”-jában történik.
A tréningcsoport arra ad lehetőséget a résztvevőknek, hogy a saját tudatos és tudattalan észlelési mintáikra, viselkedésmódjukra reflektáljanak és ezeket megosszák másokkal. A csoport védelmet és támogatást biztosít ahhoz, hogy új viselkedésmódokat lehessen kipróbálni. Egyúttal a résztvevők a tréningcsoportban megélhetik, megvizsgálhatják és megérthetik, hogy miként bontakozik ki a csoportban az erők játéka, a dinamika.
A csoportdinamikai tréning tanulási folyamata két szinten történik:
- Az önmegtapasztalás szintjén (Ki vagyok én a csoportban? Hogyan hatok? Hogyan befolyásolom a csoportot és a többieket és hogyan befolyásolnak ők engem?…)
- A csoport szintjén (Hogyan alakulnak csoportok? Hogyan válnak csoportok munkaképessé? Milyen feladatai vannak a tagoknak és a vezetőknek? …)
A tréning központi módszere a Feedback különböző formái és a csoportfolyamat analízise.
A résztvevők különböző nagyságú és formájú csoportokban dolgoznak:
A tréningcsoportok (csoport, mely a tréner kíséretével önmagát, folyamatait és a kölcsönös interakciókat kutatja és változtatja)
- Plénum (két tréningcsoport együtt dolgozik a trénerek kíséretével)
- Tanulócsoportok (háromszemélyes-csoport)
- Munkacsoportok (téma centrikus)
- Rövid előadások a tréning témájával kapcsolatban és eszmecsere
A csoportdinamikai módszerű tréningeken az alábbi készségei fejlődnek:
- megfelelő kifejezőképesség
- szerepflexibilitás
- érzelmi stabilitás és terhelhetőség (konfliktuskezelés)
- önmagunk és mások reális és differenciált észlelése
- spontaneitás és kreativitás