Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter

Szeretek racionális emberként gondolni magamra, de nem vagyok az. A jó hír az, hogy ez nem csak velem, vagy veled van így. Mindannyian irracionálisak vagyunk.

https://mappinglondon.co.uk/2023/w01yg5gmq A kutatók és közgazdászok hosszú ideig hitték, hogy az emberek logikus, jól átgondolt döntéseket hoznak. Az utóbbi évtizedekben azonban sokféle mentális hibát fedtek fel, amelyek eltérítik a gondolkodásunkat. Néha hozunk logikus döntéseket, de sokszor előfordul, hogy emocionálisan, irracionálisan és zavarosan választunk.

https://tranchedebois.com/fqp9ner9ges A pszichológusok és viselkedés kutatók szeretik túlmagyarázni ezeket a különböző mentális hibákat. Több tucat van belőlük, és mindegyiknek van fantázianeve, mint „puszta kitettségi hatás” vagy „elbeszélői tévedés”. De most nem szeretnék megrekedni a tudományos szaknyelvnél. Ehelyett beszéljünk azokról a mentális hibákról, amik a leggyakrabban lépnek fel az életünkben, és bontsuk le őket egy könnyen érthető nyelvre.

https://www.c4trio.com/xo0h0w8cm Íme, 5 gyakori mentális hiba, ami megingat abban, hogy jó döntéseket hozz.

1. „Túlélési elfogultság”

https://apexpeakfest.com/87l4a5oam-3121 Napjainkban szinte minden népszerű online fogyasztási felület tele van „túlélési elfogultsággal”. Bárhova nézel, cikkeket látsz, olyan címekkel, mint „8 dolog, amit a sikeres emberek minden nap megtesznek” vagy „A legjobb tanács, amit Richard Branson valaha kapott” vagy „Hogyan edz LeBron James a holt szezonban” – a „túlélési elfogultság” működésének lehetsz most a szemtanúja.

A túlélési elfogultság arra a tendenciánkra utal, hogy egy bizonyos terület nyerteseire fókuszálunk, és próbálunk tanulni tőlük, mialatt teljesen megfeledkezünk azokról a vesztesekről, akik ugyanazt a stratégiát alkalmazzák.

https://www.gadgetking.com/2023/12/20/x38ec91rlky Lehet, hogy több ezer sportoló edz nagyon hasonló módon, mint LeBron James, de ők mégsem jutottak el az NBA-ig. A probléma az, hogy senki sem hall arról a több ezer sportolóról, akik nem értek a csúcsra. Csak azokról az emberekről hallunk, akik fennmaradnak. Tévesen túlértékeljük az „egyetlen túlélő” stratégiáit, taktikáit és tanácsait, mialatt figyelmen kívül hagyjuk azt a tényt, hogy ugyanazok a stratégiák, taktikák és tanácsok a legtöbb embernél nem működtek.

Uk Tramadol Online Egy másik példa: „Richard Branson, Bill Gates és Mark Zuckerberg is kimaradt az iskolából, és milliárdosok lettek! Nincs szükséged iskolára, ahhoz hogy sikeres legyél. A vállalkozóknak fel kell hagyni az osztályteremben töltött időpazarlással és el kell indulniuk.”

https://heatherfullerphotography.com/ap31l9q1ioa Nagyon is lehetséges, hogy Richard Branson az életpályája ellenére lett sikeres, és nem amiatt. Minden egyes Bransonra, Gates-re és Zuckerbergre jut ezer meg ezer vállalkozó sikertelen projektekkel, nehéz adóssági bankszámlákkal, és félbehagyott diplomákkal. A túlélési elfogultság nem csupán azt foglalja magában, hogy lehetséges, hogy egy stratégia nálad nem működik jól, hanem azt is, hogy nem tudjuk igazán, hogy maga a stratégia egyáltalán jól működik-e.

https://www.c4trio.com/gw6qrmilu9 Akkor, amikor a nyertesekre emlékszünk, de a veszteseket elfelejtjük, kifejezetten nehézzé válik azt mondanunk, hogy egy bizonyos stratégia minden esetben sikerhez vezet.

Tulelesi_elfogultsag

https://tranchedebois.com/idizw1lc5m  

2. „Veszteségkerülés”

https://www.thiswildlifeofmine.com/8de1qiifhp A veszteségkerülés arra a hajlamunkra utal, hogy erősen preferáljuk a veszteségkerülést a nyereségszerzéssel szemben. Kutatások kimutatták, hogyha valaki ad neked 10 dollárt, kicsit fog fokozódni az elégedettséged, de akkor, ha elveszítesz 10 dollárt, drámain magasabb veszteséget fog megtapasztalni az elégedettségi szinted. Igen, a válaszok szemben állnak egymással, de jelentőségükben nem egyelőek.

https://apexpeakfest.com/0zw0p7b0p-3121 A veszteségkerülésre való hajlamunk azt idézi elő bennünk, hogy ostoba döntéseket hozunk, és megváltoztatjuk a viselkedésünket, csupán azért, hogy megtarthassuk azokat a dolgokat, amik már a birtokunkban vannak. Belénk van égetve, hogy védelmezzük azokat a dolgokat, amiket birtoklunk, ami oda vezethet, hogy túlértékeljük ezeket a tárgyakat, a lehetőségekkel való összehasonlításban.

https://www.trespeons.com/2023/12/20/ufrbm8vhtz Például, ha veszel egy pár új cipőt, kicsit fokozhatja az örömöd.  Azonban, még akkor is, ha sohasem hordod a cipőket, és néhány hónap múlva elajándékozod őket, hihetetlenül fájdalmasan érinthet. Egyszer sem használod őket, de valamilyen oknál fogva képtelen vagy megválni tőlük. Veszteségkerülés.

Hasonlóképpen, talán apró örömet okoz,  amikor a munkába menet keresztülszáguldasz a zöld lámpákon, de komolyan dühbe gurulsz, amikor az előtted lévő autó csak áll a zöld lámpánál, és te elszalasztod a lehetőséget, hogy átmenj az útkereszteződésen. Lemaradni az esélyről, hogy zöldre vált a lámpa, sokkal fájdalmasabb, mint áthajtani az addig is zöld lámpán.

3. „A hozzáférhetőségi heurisztika”

https://www.pageofjoy.com/wex6fszvd A hozzáférhetőségi heurisztika az agyunknak arra a gyakori hibájára utal, amikor a könnyedén eszünkbe jutó példákat egyben a legfontosabbaknak vagy legdominánsabbaknak is tekinti.

Például, Steven Pinker harward egyetemi kutatása kimutatta, hogy jelenleg a legkevésbé erőszakos korszakában élünk a történelemnek. Most több a békében élő ember, mint ezelőtt valaha. Az emberölés, nemi erőszak, és gyermekbántalmazás aránya mind csökkenő tendenciát mutatnak.

https://mappinglondon.co.uk/2023/95858yojaz A legtöbb ember meg van döbbenve, amikor meghallják ezeket a statisztikákat. Néhányan még mindig megtagadják, hogy higgyenek bennük. Hogyha ez a történelem legbékésebb korszaka, miért dúl ennyi háború? Miért hallok minden nap erőszakról, gyilkosságról és bűnözésről? Miért beszél mindenki ilyen sok terrorcselekményről és rombolásról?

Isten hozott a hozzáférhetőségi heurisztikában!

A válasz az, hogy nem csak a történelem legbékésebb korszakában élünk, hanem a legjobban tudósított korszakában is. Bármilyen katasztrófáról vagy bűnözésről szóló információ most szélesebb körben elérhető, mint bármikor ezelőtt. Egy gyors keresés az interneten több információt fog felhozni a legfrissebb terrortámadásról, mint amivel bármely újság szolgálhatott volna 100 évvel ezelőtt.

A veszélyes események általános százalékos aránya összességében csökkenőben van, de annak a valószínűsége, hogy hallani fogsz valamelyikről (vagy sokról közülük) növekvőben. És azért, mert ezek az események azonnal előhívhatóak az emlékezetünkből, az agyunk azt feltételezi, hogy nagyobb gyakorisággal történnek meg, mint ahogy valójában.

Túlértékeljük, és felülbecsüljük azoknak a dolgoknak a hatását, amikre emlékszünk, valamint leértékeljük és alulbecsüljük azoknak az eseményeknek a gyakoriságát, amikről semmit nem hallunk.

https://www.trespeons.com/2023/12/20/93alogsj Hozzaferhetosegi_heurisztika

4. „Fókuszálás”

https://apexpeakfest.com/avyn55wgbzh-3121 Van egy hamburgerező a szülővárosomhoz közel, ami az ínyenc hamburgereiről és sajtjairól ismert. Az étlapon nagyon merészen ezt állítják: „MAXIMUM 6 FÉLE SAJT HAMBURGERENKÉNT.”

https://heatherfullerphotography.com/t7g2ew22t46 Az első gondolatom: Ez abszurd. Ki tesz hat féle sajtot egy hamburgerre?

A második gondolatom: Melyik hatot fogom választani?

https://www.pageofjoy.com/lhlelk1 Egészen addig nem tudatosult bennem, mennyire fantasztikusak az étterem tulajdonosok, amíg nem tanultam a fókuszálásról.

https://aquarl-duval.com/2023/12/20/wwxvrp3s44 Ahogy látjátok, normál esetben csak egy féle sajtot tennék a hamburgeremre, de amikor azt olvastam az étlapon, hogy „MAXIMUM 6 FÉLE SAJT HAMBURGERENKÉNT”, az elmém egy jóval magasabb számnál horgonyzott le, mint általában.

Az emberek többsége nem rendelne hat féle sajtot, de ez a fókusz elég ahhoz, hogy elmozdítsa az átlagot egy féle sajtról kettőre, vagy háromra, ezzel megtoldva pár extra dollárral minden egyes hamburgert. Úgy sétálsz be, hogy azt tervezed, egy átlagos kaját fogsz enni. Úgy sétálsz ki, hogy azon tűnődsz, hogy adhattál ki 14 dollárt egy hamburgerért.

https://mappinglondon.co.uk/2023/2j67xvwo0 Ez a hatás számos kutatómunkában, és kereskedelmi környezetben is le lett másolva. Például, az üzlettulajdonosok rájöttek arra, hogyha azt mondod, „Maximum 12 termék vásárlónként”, az emberek kétszer annyi terméket fognak venni, mintha az lenne odaírva: „Nincs határ”.

https://www.fullpotentialnow.org/u3ev64w Egy kutatásban önkénteseket kértek arra, hogy becsüljék meg az afrikai nemzetek arányát az ENSZ-ben. A becslés előtt, meg kellett forgatniuk egy kereket, ami vagy a 10-es számon, vagy a 65-ös számon állt meg. Amikor az önkéntesek a 65-ös számon landoltak, az átlagbecslés 45 százalék körül mozgott. Amikor viszont a 10-es számnál álltak meg, az átlagbecslés körülbelül 25 százalék volt. Ez a húsz számjegynyi kilengés annak az oka volt, hogy a becslés előtt közvetlenül egy alacsonyabb vagy magasabb számra összpontosítottak az önkéntesek.

Talán, a legdominánsabb hely, ahol hallhatsz a fókuszálásról, az az árképzéssel kapcsolatos. Ha egy új óra árcéduláján 500 dollár áll, úgy gondolhatod, hogy ez túl magas ár a pénztárcádnak. Azonban, ha belépsz egy üzletbe, és először megpillantasz egy órát 5000 dollárért a kirakat elején, nemsokára az 500 dolláros óra a sarkon sokkal elfogadhatóbb választásnak tűnik.  Sok prémium terméktől, amit az üzletek eladnak, nem várják el, hogy sok fogyjon belőlük, de nagyon fontos szerepet játszanak abban, hogy összpontosítsák a gondolkodásmódod, és elérjék, hogy a közepes hatótávolságú termékek sokkal olcsóbbnak tűnjenek, mintha magukban állnának ott.

5. „Megerősítő torzítás”

Tramadol Purchase Canada Mindennek eredője. A megerősítő torzítás arra a hajlamunkra utal, hogy olyan információt keresünk, és részesítünk előnyben, amely alátámasztja a hitünket, mialatt egyidejűleg figyelmen kívül hagyjuk, vagy alulértékeljük azt az információt, amely ellentmond hiedelmeinknek.

Például „A” személy úgy gondolja, hogy a klímaváltozás egy komoly kérdés, és csak olyan történeket keres, és olvas, amik a környezetvédelemről, a klímaváltozásról, és a megújuló energiákról szólnak. Következésképpen „A” személy továbbra is folytatja a jelenlegi hitének igazolását és alátámasztását.

Eközben „B” személy nem gondolja úgy, hogy a klímaváltozás egy komoly téma lenne, és csak olyan történeteket keres és olvas, amelyek azt tárgyalják, hogy mekkora tévhit a klímaváltozás, miért ilyen tisztességtelenek a tudósok, és hogy mindnyájunkat megtévesztenek. Következésképpen „B” személy továbbra is folytatja jelenlegi meggyőződésének igazolását és alátámasztását.

Megváltoztatni a véleményedet nehezebb, mint aminek látszik. Minél jobban hiszed azt, hogy tudsz valamit, annál jobban szűrsz, és figyelmen kívül hagysz minden ellentmondásos információt.

Ezt a gondolati mintádat kiterjesztheted közel minden témára. Hogyha épp megvásároltál egy Honda Accordot, és abban hiszel, hogy ez a legjobb autó a piacon, akkor természetesen elolvasol minden olyan cikket, ami dicséri azt. Mindeközben, ha egy magazin besorol egy másik autót, mint az év legjobb fogása, te egyszerűen elhessegeted, és azt feltételezed, hogy annak a bizonyos magazinnak a szerkesztői rosszul értesültek, vagy valami eltérőt kerestek attól, ami neked fontos egy autóban.

Nem természetes számunkra felállítani egy hipotézist, majd különböző módokon megcáfolni azt. Helyette sokkal valószínűbb, hogy meg fogunk alkotni egy hipotézist, megerősítjük, hogy igaz, és csak olyan információt keresünk, és olyannak hiszünk, ami támogatja azt. Az emberek többsége nem akar új információt, csak megerősíteni akarják az elképzelésüket.

Megerosito_torzitas

Hova tovább?

Amint megértesz néhányat a gyakori mentális hibák közül, az első válaszod valami hasonló lehet: „Meg akarom akadályozni, hogy megtörténjen! Hogy tudom megelőzni, hogy az agyam ne csinálja ezeket a dolgokat?”

Jogos a kérdés, de közel sem ilyen egyszerű a dolog. Ahelyett, hogy ezekre a tévedésekre mint egy megtört elme jeleiként gondolnánk, inkább tekintsük őket bizonyítéknak, hogy az agyunk által használt huszárvágások nem minden esetben hasznosak. A fent említett mentális folyamatok a mindennapi élet számos területén hihetetlenül hasznosnak bizonyulnak.  Nem akarod kirekeszteni ezeket a gondolkodási mechanizmusokat.

A probléma az, hogy az agyunk túl jó abban, hogy végrehajtsa ezeket a funkciókat – olyan gyorsan és könnyedén rááll ezekre a mintákra –, hogy végül olyan szituációkban használjuk őket, ahol nem hasznosak.

Hasonló helyzetekben, gyakran az öntudat az egyik legjobb lehetőség. Remélhetőleg ez a cikk segíteni fog neked meglátni ezeket a hibákat, amikor következő alkalommal elköveted őket.

 

Szerző: James Clear. Az eredeti cikk itt olvasható.