Az alkalmazott csoportdinamikai módszer kialakulása Kurt Lewin nevéhez fűződik. Munkatársaival és tanítványaival a 40-es években az akkori társadalmi helyzetnek megfelelően kiscsoportok kutatásával kezdtek el foglalkozni. A szociálpszichológiai kutatás célja a csoportokban megnyilvánuló csoportklíma, csoporthoz való tartozás, vezetési stílus, autoritás, csoportnyomás, konformitás, csoportfolyamatok, a kommunikáció működése csoportokban és azok között, a szociális észlelés, normák, stb. feltárása volt. A kutatók figyelme a szociális történés dinamikájára irányult. Az eredményeknek nem csak tudományos hozadéka volt, hanem gyakorlati haszna is a kutatásban résztvevők szociális készségfejlődésére. Ebből a munkaformából alakult ki a Sensitivity Training módszer, melyben a csoportdinamikai laboratórium (tréning) kialakulása gyökerezik. A háború utáni időszakban az alkalmazott csoportdinamikai tréningeknek csoportpedagógia szerepe volt a társadalom demokratizálódási folyamatainak előmozdításában.
Kurt Lewin 1944-ben megalapította a Csoportdinamikai Kutató Központot (Massachusetts Institute of Technology-ban), majd halála előtt létrehozta a National Training Laboratories-t, ahonnan elindult a Tréning-csoport (T-csoport) irányzat.
Európában az alkalmazott csoportdinamikai tréning mozgalom előhírnökei voltak a Marshall terv keretein belül érkezett szakemberek. Ők csak bizonyos sikereket értek el, mivel a Sensitivity tréningek amerikai változatát alkalmazták itt, anélkül, hogy adaptálták volna az akkori európai viszonyokra. Ez a sikertelenség részben lehetővé tette, hogy saját útján fejlődjön a csoportdinamikai mozgalom. Ennek következtében mozgalom és tréningközpontok keletkeztek Franciaországban, Hollandiában, a skandináv országokban, Ausztriában és Németországban, Svájcban.
Magyarországon az első csoportdinamikai módszerű tréninget 1998-ban tartották Dr. Karl Schattenhofer és Mustó Péter SJ vezetésével. 2009-től Dr. Antons Klaus, Irmengard Hegnauer-Schattenhofer, Dr. Karl Schattenhofer, Burcsik Marianna és Snír Péter (magyarországi csoportdinamikai tréningmódszer meghonosítója) és Wiesner Edina vezetnek csoportdinamikai módszerű tréningeket.
Az alkalmazott csoportdinamika egyben módszer, elmélet és kutatás, mely a következő célokat és igényeket fogalmazza meg:
Az egyén szintjén:
- az egyén, csoport, szervezet és társadalom között zajló interakciós folyamatok érzékenyítése, kommunikációs készség fejlesztése
- a csoportfolyamatok analitikus megértése és érzelmi nyomon követése
- ön- és mások észlelésének kifejlesztése
- konfliktusmegoldó készség fejlesztése
- szerepflexibilitás és kapcsolat teremtő készség fejlesztése
- integrációs és differenciálódási készség fejlesztése
- együttműködő és vezetői képesség fejlesztése
- ön- és csoportszervezés képesség fejlesztése
A csoport és team szintjén:
- önirányítás és csoporton belüli munkaképesség előmozdítása az önreflexiós képesség fejlesztésével
- csoport fejlesztése az integráció, illetve differenciálódás irányába
Más írások a csoportdinamikai tréningről, illetve a hatásáról és elsajátítható kompetenciákról: (klik a címre):
A csoportdinamikai tréningmódszer alapelveiről és munkaformáiról
Csoportdinamika: a személyes felelősség előmozdítása és az egyének kölcsönhatása
Miért kell 5 nap a csoportdinamikai tréninghez?
Amikor a visszajelzések hatására változunk – egy provokatív tréning
A bizonytalanság kezelésének tanulása a csoportdinamikai tréningen
A csoportok és a team munka napos és árnyékos oldalai
Találkozzunk félúton! Élménybeszámoló egy csoportdinamikai tréningről
Hogyan lettem nőies? És miért vállalom a konfliktusokat?
Ne késd le a találkozást önmagaddal